Testösszetétel-avagy mennyit is kellene fogyni

Egy pár szó a testösszetételről, csak, hogy nagyjából tudd, mit is kell mérlegelned, ha fogyni akarsz.

Mert hogyan is szokott összeállni az, ha valaki azt mondja, „kövér vagyok”? Biztosan van benne egy mérleg, és egy számérték, azaz „X kg vagyok”. Pedig a kilók nem feltétlenül informatívak.

Először nézzünk egy adatot, a testzsírszázalékot, amely azt mutatja meg, a testtömeged hány százaléka zsír-logikus :-)

Vegyük például azt az esetet, hogy 70 kg-os nő vagy, és 23 a testzsírszázalékod, azaz körülbelül 16 kg zsír van a testedben, a többi 54 kg a zsírmentes testtömeged (ezt a csontjaid, izmaid, szerveid, szöveteid, a véred, és egyéb alkatrészeid adják). Ennek a 16 kg zsírnak egy része nélkülözhetetlen, kell a szerveid kitámasztásához és elválasztásához, kell az ideg- és hormonrendszered megfelelő működéséhez, és a tested legnagyobb energiaraktára is a egyben.

Tehát, ha azt mondod, hogy le szeretnél fogyni 10 kg-ot, és azt csak zsírból tennéd, akkor azt jelentené, hogy 60 kg leszel, amiből 6% a testzsírod, azaz 10%-ra csökkent a zsír mennyisége a testedben, ami már elég kevés. Tehát, legyen inkább az a cél, hogy 23-ról 18%-ra csökkented a testzsírszázalékodat, ami számszerűsítve annyit jelent, hogy kb. 3,5 kg-t kell leadnod. Ez már is könnyebben elérhető, és az egészségedet sem veszélyezteti. Az ennél nagyobb súly vesztés, már valószínűleg a zsírmentes testtömegedből menne, azt pedig ugye nem nagyon szeretnénk.

Tehát, mielőtt kijelented, hogy fogyni akarsz, gondold végig, hogy a tested zsírból és zsírmentes testtömegből áll, és ez alapján tűzd ki a célt, és ne veszíts a zsírt égető, aktív izomtömegedből.

Íme egy kis táblázat, mennyinek is kellene lenni:

Testzsírszázalék
Kategóriák Nők (zsír %) Férfiak (zsír %)
Nélkülözhetetlen 10-13% 2-5%
Sportolók 14-20% 6-13%
Fitt, ideális 21-24% 14-17%
Elfogadható 25-31% 18-25%
Elhízott 32% felett 25% felett

Forrás: *American Council on Exercise

Posted in Nincs kategorizálva